سامانه رزرو حج تمتع 1398
سوالات متداول

از آنجاییکه ثبت نام در کاروانهای حج همه ساله از دغدغه های سازمان و مردم بوده لذا در این راستا سازمان حج وزیارت بمنظور جلوگیری از ایجاد صف در کارگزاری ها وکاهش سفرهای درون و برون شهری در اغلب استانهای کشور و همچنین ثبت اطلاعات از حیث صحت، سهولت و دقت آن همواره جزو ضروریات کارگزاران وسازمان بوده ومی باشد . وهمچنین بجهت جلوگیری از تضییع حق مردم و برخورداری متقاضیان از فرصت یکسان در رزرو وثبت نام در کاروان و همچنین پرداخت وجوه کاروان از منزل سامانه ای را تحت عنوان Reserve.haj.ir برایتان تدارک دیدیم تا موجبات خرسندی شما عزیزان را فراهم آوریم . لذا برا آن شدیم بمنظور راهنمایی بیشتر و دقیق تر بعد از مطالعه راهنمای سامانه چنانچه باز سوالاتی برایتان پیش آمد با مطالعه این نمونه سوالات بتوانیم راهنمایی دقیق تری را خدمتتان ارائه کنیم .

در هنگام رزرو سامانه شماره ضمن دریافت کد ملی شماره رهگیری می خواهد باید از کجا تهیه کنم ؟
پاسخ : این سامانه بنام reserve.haj هم اکنون نیز در دسترس میباشد توصیه می شود چنانچه تا کنون به ثبت اطلاعات اسناد ودیعه خود دراین سامانه مراجعه ننموه اید هم اکنون ابتدا در آن ثبت نام کرده، و بعد از دریافت کد رهگیری از این سامانه نسبت به رزرو در کاروانهای حج امسال اقدام نمایید .

چنانچه کد رهگیری را فراموش کرده باشم چگونه می توان نسبت به بازیابی آن اقدام نمایم؟
پاسخ : درسامانه در قسمت رزرو زائرین درپایین صفحه لینک آن بنام " چنانچه کد رهگیری خود را فراموش کرده اید اینجا را کلیک نمائید" موجود است .

با توجه به اینکه ممکن است ظرفیت رزرو در کاروان بسرعت تکمیل گرددآیا همزمان میتوان برای چند نفر همزمان رزرو انجام داد ؟
پاسخ : بلی در منوی رزرو بعد از ورود کد رهگیری و ملی یکنفر و بازیابی اسم نفر اول کلید با استفاده از " اضافه به لیست " میتوانید نفر اول را به لیست اضافه نموده و بعد از بازیابی اسم نفر دوم نسبت به رزرو کاروان اقدام نمایید. *جهت توضیحات بهتر می توانید از راهنمای آسان آن همراه با تصاویر موجود در آن نسبت به رزرو اقدام نمایید .

از کجا می توان متوجه شد که آیا امسال امکان تشرف را دارم یا خیر ؟
پاسخ : سازمان حج وزیارت همواره بعد از هماهنگی وتعیین سقف تعداد شرکت کنندگان هرسال باکشور عربستان و همچنین بررسی وآمار آن نسبت به اعلام فراخوان با ذکر تاریخ اسناد ودیعه گذاری اقدام می بطورمثال : همانطور که گفته شد تمامی کسانیکه از سنوات گذشته از سال 1360 و 1363 لغایت 30/11/1385 ثبت نام نموده اند می توانند جهت ثبت نام در کاروان از سامانه اقدام نمایند .

من بعداز مراجعه به سایت متوجه شدم برخی از اطلاعات سجلی من اشکال دارد آیا می توان نسبت به اصلاح آن اقدام کرد ؟
پاسخ : خیر چنانچه اطلاعات ثبت شده در سامانه ایراد دارد بایستی از طریق سامانه فراخوان تکمیلی حج و دریافت کلمه عبور و کد رهگیری نسبت به ویرایش آن اقدام نمایید و بعد از آن با همان کد رهگیری و شماره کد ملی می توانید نسبت به رزرو در کاروان های حج اقدام فرمائید.

من بعد از مراجعه به سایت رزرو متوجه شدم اطلاعاتم قابل تغییر نمیباشد باید چه کارکنم؟
پاسخ : با توجه به اینکه ممکن است برخی از ثبت نام های سنوات گذشته دارای خطای انسانی بوده باشد لذا توصیه میگردد به یکی از دفاتر سازمان حج در استان مراجعه کنید.

ازکجا می توان متوجه شد که چه کاروانهایی جای خالی برای ثبت نام دارند ؟
پاسخ : در صفحه اصلی سامانه در قسمت ظرفیت کاروانها می توانید کاروانهای باقی مانده را مشاهده کنید، بطور کلی شما در هنگام رزرو فقط کاروانهای دارای ظرفیت خالی شهر محل اعزام خود را مشاهده خواهیدنمود.

اگر من قصد داشته باشم با کاروان خاصی به حج مشرف شوم چکار کنم؟
با توجه به اینکه کاروانهای حج بصورت نوبتی یکسال درمیان است لذا بهتر است در صحفحه اصلی سامانه در لیست کاروانها آنرا جستجو کنید تا بطور مثال چنانچه ظرفیت آن تکمیل شده باشد بتوانید از طریق تماس تلفنی سوال بفرماید تا اگربرای مدیرکاروان مقدور بود ازظرفیت حضوری استفاده نمایید.

من برای مادر و پدرم در کاروان 17001 ثبت نام نموده ام با توجه به اینکه نیازمند یکنفر به عنوان همراه می باشند و هم اکنون ظرفیت کاروان مذکور تکمیل گردیده چگونه میتوانم همراه ایشان مشرف شوم ؟
در صورت لزوم به چنین امری میتوانید باهماهنگی مدیر کاروان اقدام کنید.

من بعد از ثبت نام در کاروان متوجه شدم که یکی دیگر از نزدیکانم در یک کاروان ثبت نام نموده آیا میتوانم همراه ایشان مشرف شوم؟
با توجه به اینکه همراه بودن لازمه اش دارا بودن ظرفیت می باشد ضمن تماس با مدیر کاروان می توانید در یک کاروان انصراف و درکاروان دیگر ثبت نام کنید ولی مهترین اصل هماهنگی با هر دوکاروان می باشد . لازم بذکر است چنانچه اگر هزینه سفر را واریز کرده باشید بایستی بعد از انصراف نسبت به صدور فرم پایداری سند و صدور- مجدد آن دربانک ملی اقدام نمایید . لذا توصیه میگرددهمواره از قبل تصمیم درست را گرفته باشید تا کمتر مجبور به تردد بین بانک و کارگزاری داشته باشید

من دیروز از کاروان انصراف دادم و امروز نسبت به پایداری آن اقدام نموده ام هم اکنون نمیتوانم در سیستم نسبت به اخذ رزرو جدید در سامانه اقدام کنم وبا پیغام "سند شما یافت نشد"مواجه -شده ام باید چه کاری انجام بدهم ؟
شما می توانید فردای روز دریافت سند جدید جهت روزو و یا ثبت نام اقدام نمائید .

بعد از ثبت نام در کاروان پزشک به اشتباه نام مرا در سامانه رد پزشکی کرده است و مدیرکاروان بدون اطلاع به گمان اینکه من از نظر پزشکی فاقد صلاحیت اعزام به حج را دارم نام مرا نیز از کاروان حذف نموده باید به کجا مراجعه کنم ؟
شما بایستی در کاروان حج برگه یا فرم انصراف و پایداری چاپ گردد سپس به بانک مراجعه وسند جدید دریافت نموده و مجددا در همان کاروان ثبت نام نمایید و با مدیر کاروان جهت هماهنگی با پزشک برای پذیرش یا قبولی درمعاینات و ثبت آن درسامانه هیئت پزشکی صحبت نمایید.

من قصد اعزام با کاروان دیگری را دارم که مبلغ کاروان آن بیشتر می باشد نحوه انجام آن چگونه است ؟
ضمن اطمینان از وجود ظرفیت خالی در کاروان مقصد بایستی در کاروان حال حاضر انصراف دهید و برگه انصراف و پایداری سند را ازکاروان دریافت و به بانک مراجعه سند جدید را دریافت کرده و در کاروان مقصد ثبت نام کنید و هر مبلغی که لازم باشد را از روی سامانه بصورت الکترونیکی پرداخت نمایید .

هنگام پرداخت الکترونیکی گزینه صورتحساب برای من فعال نمیگردد چرا ؟
با توجه به اینکه برای پرداخت پول لازمه آن ابتدا قطعی نمودن ثبت نام و ثبت اطلاعات شما وگذرنامه شما درسامانه کارگزار میباشد لذا ضمن مراجعه حضوری و ارائه مدارک نسبت به تکمیل نمودن کلیه اطلاعات به کارگزار تاکید نمائید اطلاعاتتان را ثبت تا گزینه صورتحساب تان فعال گردد.

من بعد از ثبت قطعی در کاروان با وارد کردن کد رهگیری وکد ملی گزینه صورتحساب فعال نمی شود تا بتوانم هزینه سفر را پرداخت نمایم وبا پیغام کد رهگیری غلط می باشد مواجه می شوم در حالی که با این کد من درسامانه کاروان ثبت نام کرده ام آیا منظور کد رهگیری دیگری است ؟
بله دقیقا منظور کد رهگیری دیگری می باشد که بمحض ثبت اطلاعات شما و قطعی نمودن ثبت نام درکاروان که توسط مدیرکاروان صورت می پذیردو این کد در فرم معرفی به پزشک کاروان درج گردیده است . لذا می توانید ضمن تماس با مدیر یا دفتر کارگزاری کد رهگیری پرداخت را از ایشان دریافت دارید .

من بعد از پرداخت پول متوجه شدم هنوز تاییدیه پول واریزی هزینه سفرکاروان در شرکت یا دفتر کارگزاری نیامده در حالیکه پول از حساب من کسر گردیده است ؟
معمولا در پرداخت های الکترونیکی چنانچه اختلالی صورت گرفته باشد پول شما از حساب کسر خواهد شد و بعد ازحداکثر 72 ساعت بحساب شما واریز خواهد شد و اما در سامانه حج زیارت چنانچه پولی از حساب شما کسر گردید و کد رهگیری دریافت نکردید می توانید همان فرآیند پرداخت را مجددا طی کنید وبعد از ورود کلید صورتحساب که به درگاه بانکی هدایت می شوید و مجدد کلید پرداخت را بدون نگرانی از واریز مجدد بزنید چنانچه به شما کد رهگیری پرداخت اعلام گردید یعنی اینکه فرایند آن تکمیل گردیده ولی خواهشا دقت فرمائید چنانچه در صفحه درگاه بانکی بعد از ورود کلید پرداخت مجدد از شما رمز دوم را خواست از صفحه خارج شوید واقدامی نکنید . وبا شماره کارت بانکی وکد ملی خود با پشتیبانی شرکت سداد بانک ملی ایران تماس حاصل فرمائید .